رقص در گرجستان
رقص در گرجستان درواقع هر رقص نوع زندگی هر منطقه را که برخاسته از آن است مجسم میکند رقص کوهستانی مانند خوسورولی، قازبگوری یا متیولوری به شدت از رقصهای به اصطلاح درهای مثل آچارولی و دورولی متمایز میشوند. لباسها و پوششها برای هر رقص متفاوت است و نشانگر لباسهای سنتی و تاریخی میباشد. گریگول نویسنده و شاعر گرجی در وصف رقص گرجی گفتهاست که کسی دیگر نمیتواند مانند ما برقصد البته منظورش از لحاظ نژادی، توان رقصیدن نخواهد داشت.
کارتولی
از جمله رقص های فولکلوریک اهالی گرجستان است. این رقص یکی از رقصهای اصلی گرجی و در ذهن بیننده یادآور مراسم عروسی است. این رقص نه بر پایه حالتهای رقص بنا شدهاست بلکه نشان دهنده قاعده رابطه زن و مرد میباشد.
رقص کارتولی از پنج قسمت تشکیل شدهاست:
-
ابتدا درخواست همراهی مرد از زن
-
رقص با هم
-
انفرادی مرد
-
انفرادی زن
-
در پایان حرکتهای با هم زن و مرد.
این رقص تشکیل شدهاست از در هم آمیختن لطافت و فریبندگی زن و وقار و عشق یک مرد.
جیرانی
جیرانی رقصی است که بر اساس اپیزودهای شکار گوزن جادویی ساخته شده است.
خورومی
از جمله رقص های جنگی اهالی گرجستان است. در ابتدا این رقص با تعداد کمی از مردان اجرا میشد. گرچه امروزه تعداد آنها افزایش یافته و با سی تا چهل نفر اجرا میشود. این رقص زندگی اردوگاه جنگی را به تصویر میکشد. پیش درآمد رقص با تصویر کشیدن اردوگاه دشمن و جستجوی مردان گرجی برای اردو زدن میباشد. سپس فراخواندن دیگر افراد به میدان جنگ است.
رقص خورومی از چهار بخش تشکیل شدهاست:
-
تعداد کمی از مردان که در حال تحقیق و جستجو برای پیدا کردن اردوگاهی مناسب هستند.
-
به تصویر کشیدن اردوگاه دشمن
-
فراخوان به اردوگاه و آماده شدن
-
جنگ و پیروزی مردان گرجی.
رقص آچارولی
در مراسمها وجشنها با حضور زنان و مردان اجرا میشده. گانداگانا نیز رقص دوتایی شاداب و سریعی همراه با رقص آچارولی است. برخلاف رقص کارتولی، ارتباط میان زن و مرد در این رقص کاملاً غیر رسمی و با نشاط است. دلپذیری نرمی و بازیگوشی و حرکت تند و سریع مردان وزنان مشخصه این رقص است.
خونگا
ریشه این رقص دراوسیتا منطقهای در شمالگرجستان است. لباس رقص با آستینهای بلند، کلاه و سرپوشهای بلند است. خونگا اغلب در مراسم عروسی اجرا میشود. این رقص تشابه زیادی به رقص سیمدی دارد.
سامایا
این رقص توسط سه زن اجرا میشود که قدمت آن به دوران پیش ازمسیحیت بر میگردد (دوران پاگان). گرچه امروزه سامایا نشانگر و نماد ملکه تامار میباشد. گرچه پادشاه تامارا در بسیاری از منابع به عنوان ملکه یاد شدهاست. وع لباس این سه زن از نقاشیهای آبرنگ بجا مانده از پادشاه تامارا برگفته شدهاست.
جهت ارتباط با ما و راهنمایی با شماره زیر تماس بگیرید:
۰۱۳-۳۶۶۹
پشتیبانی ۲۴ ساعته:
۰۹۱۹۰۹۰۸۶۰۱